Matlagnings tävling

Hej hej hallå! Det vart inget inlägg i går. Anledningen är att jag var på Taste igår med jobbet. Där vi hade en matlagnings tävling. Tävlingen gick ut på att vi var tre olika lag, - Lag Förrätt, där jag var med i , Lag varmrätt, och lag efterrätt. Det var ju lite fusk att vi fick veta exakt vad vi skulle laga, hur vi skulle göra det och vad vi behövde. Men själva tävlingen var att smak sätta själva, hur mycket vi skulle ha av allting och uppläget på tallriken. Under tiden som vi laga maten så fick vi prova 3 olika viner och vi skulle välja ett vin som vi skulle servera till våran rätt.

Förrätten var Jordärtskockssoppa met lättrökt kammussla. Det var en upplevelse att laga en soppa helt i från grunden. Det roligaste var att röka kammusslorna. Vilket man gjorde i ett rökskåp men man tände eld på kolen i en vanlig stekpanna.

Varmrätten var Grillad helstekt biff serverad med potatisterrine smaksatt med chevré, smat rostad vitlökssås

Desserten var vit chokladbrulé med marineradehallon och mascaponesorbet.

Tyvärr så vann ju inte mitt lag. Domarna var dem riktiga kockarna och man fick betyg 0-20 poäng för smak och 0-20 poäng för upplägg. Det roliga var att vi utklassa alla på smaken där vi nästan drog hem fullpott, 19 poäng vart det. Men vi föll på upplägget där vi bara fick 16 poäng.

Jag har recepten om det är någon som vill lyxa till vardagen.








Våran supergoda soppa, men som sagt uppläget gjorde att vi bara kom tvåa


Kommentarer
Postat av: Svärmor

Du behöver inte lämna ut recepten... Bjud hem mig istället :) Puss

2011-01-18 @ 21:03:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0